Författarna Martin Engberg, Mattias Hagberg, Jessica Schiefauer och Elin Boardy med podden ”Det gränsar till galenskap”, tidigare mottagaren av Dalslands Sparbanks Litteraturpris tillika dalsländska sociala medier-fenomenet Ville Victor ”Depressiva Döden” Johannesson, brutala bokmärkskonstnären och tidigare Åmålsförfattarstipendiaten Johanna Gustafsson-Ahlzén, Litteraturprofessorn Åsa Arping, författaren Anders Teglund och tidskriften Klass-redaktören och författaren Beata Hansson samt prisade och älskade fysikern och Tankar om tid-författaren Bodil Jönsson kröner programmet för Bokdagar i Dalsland 2022. Jönsson släpper dessutom sin nya bok, Guldkorn, på Bokdagarna.

Bodil Jönsson blev vän med svenska folket i och med TV-programmet Fråga Lund, där hon svarade på kluriga frågor om fysik. Inte långt senare utkom hennes Tio tankar om tid. En bok som blev en enorm succé och sålde i mer än 650 000 exemplar. Utöver sin vetenskapliga produktion har hon skrivit ett tiotal böcker som vänder sig till den breda läsekretsen, på teman som samtid, stress och arbete. Hon har kommit att bli en av våra mest folkkära föreläsare, upplysare och författare.

Guldkorn är just vad det låter som. En vacker presentbok med Bodils bästa tankar, som alltid tätt sammanflätade med Robert Nybergs träffsäkra illustrationer. En del av boken är också nyskriven och handlar om de senaste åren som passerat. År där pandemin förstås haft en oerhörd inverkan på våra liv och vår vardag. Det är förstås något som inte gått Bodil Jönsson förbi. Om den och sitt författarskap samtalar hon med sin förläggare Dorotea Bromberg allra sist på lördagen 30 juli i Gamla kyrkan i Åmål. I samband med samtalet släpps också Guldkorn. Bokdagarpubliken blir alltså allra först med att få höra Bodil berätta om den på en scen och att få den signerad och att få läsa den.

Bodil Jönsson debuterar på Bokdagar i Dalsland med att som sista programpunkt på lördagen samtala med sin förläggare Dorotea Bromberg och släppa sin nya bok ”Guldkorn”.

Författarkvartetten Jessica Schiefauer, Martin Engberg, Mattias Hagberg och Elin Boardy har en populär och energisk litterär podd tillsammans. Det gränsar till galenskap vidgar och fördjupar det litterära samtalet. Med den gästar författargruppen, varav alla utom Engberg är välkänd för Bokdagarpubliken, årets Bokdagar i Dalsland. Rubriken för samtalet under fredagens Bokdag är ”Hur man blir en känd samtidsförfattare på en vecka” och utgår från de fyras vägar till författarskapet De fyra författarna hälsar: ”Det blir också ett tillfälle att prata om hur branschen ser ut idag, med en allt större egenutgivning. Underförstått är det många idag som utlovar en enkel väg till ett författarskap, medan verkligheten är lite mer komplicerad.” Poddsamtalet spelas också in och kommer att sändas och kommer att kunna avnjutas även i efterhand där poddar finns. Programpunkten är en del av samarbetet inom Bokdagar i Dalslands, Trollhättans Poesifestivals och Göteborgs Romanfestivals nya festivalnätverk.

Göteborgsbaserade författarna Jessica Schiefauer, Mattias Hagberg, Martin Engberg och Elin Boardy har en litterär podd tillsammans, där de vrider och vänder på frågor kring skrivande och litteratur. Fredagen den 29 juli gästar de Bokdagar i Dalsland med ett liveavsnitt från scenen i Gamla kyrkan. Publiken på plats får alltså lyssna på samtalet först, i efterhand kommer poddlyssnarna kunna höra det.

Om klassperspektiv i den svenska samtidslitteraturen handlar en av fredagseftermiddagens programpunkter om. Åsa Arping, Beata Hansson och Anders Teglund samtalar med Daniel Sjölin ur minst tre olika perspektiv: Forskarens, tidskriftsredaktörens, arbetarens och författarens: Hur skildras dagens arbetarklass i den svenska litteraturen och hur har skildringarna i den svenska arbetarlitteraturen förändrats de senaste tjugo åren?

Åsa Arping forskar om litteratur kopplat till samhälle och klass och är aktuell med boken Att göra klass: Nedslag i svensk samtidsprosa. Foto: Privat

Åsa Arping är professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet och intresserar sig i sin forskning särskilt för relationen mellan litteratur och samhälle. Hon har tidigare skrivit en rad artiklar om klass i samtidslitteraturen och böcker om svensk 1800-talslitteratur, samt medverkat i flera litteraturhistoriska översiktsverk, senast Natur & Kulturs litteraturhistoria (2021). Hon är aktuell med alldeles nyutkomna Att göra klass: Nedslag i svensk samtidsprosa. Hur skildras klass i svensk samtidslitteratur och vad kan det lära oss om dagens samhälle? I Att göra klass prövar litteraturvetaren Åsa Arping nya ingångar till de senaste decenniernas breda, i huvudsak realistiska svenska samtidsskildring. Hon finner klasskodade handlingar, tankar och känslor även utanför arbetarlitteraturen och följer hur berättelsen om klass djupnar när den sätts i dialog med andra kategorier, som genus, ålder och rasifiering. Genom nedslag i de senaste tjugo årens prosautgivning, från Torbjörn Flygts Underdog (2001) till Donia Salehs Ya Leila (2020), visar studien hur litteraturen gestaltar och diskuterar samtidens allt otydligare klassbegrepp, där synen på arbete, identitet, livsstil och välfärdsstat snabbt förändras.

Beata Hansson medverkar vid två programpunkter under årets Bokdagar i Dalsland. Dels smygsläpper hon och Vesna Prekopic sin reportagebok Papporna, sönerna, våldet vid invigningen på Not Quite i Fengersfors på onsdagsförmiddagen. Dels deltar hon i samtalet om klass i den svenska samtidslitteraturen på fredagseftermiddagen i Gamla kyrkan i Åmål. Foto: Anders Frick-Meijer

Beata Hansson bor i Järfälla och har jobbat i tjugo år som frilansjournalist. 2011 skrev hon tillsammans med Deanne Rauscher Mille-biografin, om en serbisk gangster och porrklubbsägare som påstod sig ha bilder av Kungen på strippklubb. 2013 skrev hon faktaboken Kromosom nummer nio som berättar om sjukdomen Friedreichs taxi och om hur det är att vara ung och leva med denna obotliga, progressiva neurologiska fiende. Idag är hon chefredaktör för litteraturtidskriften KLASS.  

Anders Teglund är förläggare och musiker och är aktuell med uppmärksammade författardebutboken Cykelbudet. Foto: Mikael Göthage

Anders Teglund är pianist och förläggare, och driver Teg Publishing tillsammans med brodern Jonas Teglund, som bland annat kan stoltsera med att ha gett ut Marit Kaplas Augustvinnare Osebol. Han debuterade i eget namn med de två instrumentala pianoskivorna Björkris I och Björkris II som släpptes 2019 och tematiserade vardagslivet i en hyresrätt. Musiken fick mycket gott mottagande och han har gjort många turnéer där han har spelat pianokonserter i människors vardagsrum. År 2020 följdes Björkris-skivorna upp av albumet Vissa somnar helt, som också är en liveföreställning tillsammans med serietecknaren och konstnären Sara Granér. Under våren 2021 släppte han skivorna Restriktioner – piano för en hand och Rekommendationer – piano för två händer. Hösten 2021 släppte han sin uppmärksammade debutbok Cykelbudet, en sorts loggbok över hur pandemin tvingade honom att ta jobb som cykelbud i Göteborg och om villkoren för dem i dagens Sverige som transporterar hem maten till dem som har råd.

Dalslandsbördige Victor Ville Johannesson mottog 2018 Dalslands Sparbanks Litteraturpris och gör stor succé på sociala medier och i bokform med sitt alias Depressiva Döden. Foto: Per Englund
I september 2019 var Johanna Gustafsson-Ahlzén författarstipendiat i Bokdagar i Dalslands Nordiska Litteraturhus i Åmål. Där arbetade hon bland annat med boken hon framträder med på årets Bokdagar i Dalsland: Mina bokmärken, som kom i höstas. Foto: Privat

Under lördagsförmiddagen blir det lokal litterär seriekonst i Gamla kyrkan i Åmål, när Dalslandsbördige Victor ”Ville” Johannesson och en av 2019 års AIR Litteratur Västra Götalands-författarstipendiater i Bokdagar i Dalslands Nordiska Litteraturhus i Åmål, Johanna Gustafsson-Ahlzén, samtalar med Yukiko Duke om sina författarskap, sitt skapande och sina aktuella verk: Depressiva Döden: Lite kort om kärlek & förtvivlan och Mina bokmärken.

Mina bokmärken får ett älskat format en ny form och mening. För Johanna Gustafsson-Ahlzéns bokmärken liknar inget annat du tidigare sett. Här möter vi vita brevduvor med inkassobrev, storkar som älskar människokött och änglar som trakasserar varandra sexuellt. Inget är tabu och inga ämnen för stora eller små: rasism, jämställdhet, trakasserier eller bara underbart förbjudna tankar får liv.

Så här har Victor ”Ville Johannesson beskrivit sig själv och sitt skapande:

”Anledningen till att jag började var att jag köpte en billig begagnad ritplatta och testade att teckna. Någon föreslog att jag skulle lägga till någon rolig text. ”Ja det hade väl varit roligt, men jag kan inte vara rolig” tänkte jag tills jag insåg att jag kan driva med mitt eget psykiska tillstånd. Då tycker åtminstone jag att det är roligt. Till skillnad från allt annat som just då kändes orimligt jävla oinspirerande. Jag har haft problem med mental ohälsa sedan tonåren men tänkte alltid att det så det är att leva, mer eller mindre.

Jag hade i början av 2015 just tagit mig ur ett förhållande som inte var bra för mig och fick en identitetskris. Jag började med ett självdestruktivt beteende för att på något sätt bedöva mig själv. Mest för att hjälpa mig hålla ut och inte ta livet av mig innan jag kommer på vem jag var och borde vara.

Midsommar samma år hände någonting som fick mig att inse att jag behövde hjälp. Varpå jag skickade ett sms till min mamma som löd ”Det är lite jobbigt att ta upp detta och jag vill inte prata om det nu. Men jag skulle vilja ta mig till en vårdcentral för en utredning och då hade det varit skönt om du kunde hjälpa mig med det. Kul grej förresten. Jag tror att jag fått en del av min smak tillbaka”. Jag fick en tid och började snart därefter med psykofarmaka som inte funkade särskilt bra. Jag slutade plugga och fick kort efter det sluta på jobbet då jag varit sjuk för ofta. Jag flyttade till ensamheten och höll hårt i de pengarna jag sparat. Jag fick inga pengar av försäkringskassan då jag inte hade något jobb att sjukskriva mig från. Alla dagar såg likadana ut och var fyllda till bredden av ett ekande ingenting.

Jag behövde en rutin utöver snabbkaffe och cigaretter, så där någonstans började jag med Depressiva Döden. Nu är det lite mer av ett tvångsbeteende, jag vågar inte sluta eller ta uppehåll. Men det ger mig fortfarande mer än det tar.”

Depressiva Döden har över 30 000 följare på Instagram och nästan lika många på Facebook. Depressiva Döden: Lite kort om kärlek är hans tredje egna utgivna verk. Han har också gett ut en bok tillsammans med Mathias ”Villfarelser” Leclér, som smygsläpptes på Bokdagar i Dalslands Nordiska Novelldagar 2019 och haft flera egna utställningar och några ihop med Leclér runt om i Sverige.

Läs mer och skaffa biljetter här.